Wednesday, December 17, 2008

SANKARAN & GANG - ITM-08

Pada awal penubuhannya, sejumlah besar pensyarah Masscomm ITM bukan terdiri daripada bekas pelajar ITM sepertimana sekarang. Ketika itu kebanyakan pensyarah tetap datangnya daripada universiti tempatan sementara pensyarah sambilan terdiri daripada para profesional dalam industri sebaran am. Antara pensyarah tetap yang mengajar kami - Kumpulan 1975-1978 - ialah Hamid Mohammad, Abdullah Kassim, Bukhory Ismail, Marina Samad, Zaiton, Maznah dan Sankaran. Shahreen Kamaluddin & Hamidah Karim pula mengajar kumpulan Public Relations.

Dan pastinya masa yang paling relax dan tidak tension dengan pensyarahnya ialah ketika kelas typewriting. Ini mungkin kerana aku agak mahir menggunakan typewriter kerana pernah mengambil kelas apabila selesai peperiksaan SC/MCE.

Bukhory Ismail sekarang Dr. adalah antara Pensyarah yang mengejutkan kami dengan memberikan beberapa perkataan sukar untuk dijadikan ayat sebagai tugasan awal. Kami diberi perkataan yang agak asing ketika itu seperti keterampilan, sahsiah, genre, dll untuk dijadikan ayat.

Ketika di US, Encik Bukhory yang turut melanjutkan pelajarannya sempat mengunjungi Boston bersama isteri dan anaknya dan aku sempat membawanya ke tempat menarik di kotaraya universiti itu ketika cuti universiti.

Hamid Mohammad yang mengajar Journalism kepada kumpulan kami adalah seorang pensyarah yang simple, bersahaja tetapi serious dengan tugasnya. Ketika di TV3, dia menjadi bos dan kawan kerana dia pernah menjadi Pengurus Pengiklanan dan Pengurus Program sementara aku bertugas sebagai Timbalan Pengurus Berita & Ehwal Semasa. Aku dan Encik Hamid pernah dihantar oleh TV3 ke Los Angeles untuk melawat sambil belajar ke beberapa stesen tv di kotaraya itu.

Abdullah Kassim pula mengajar Kesusasteraan Melayu. Beliau yang agak cool ketika mengajar, tidaklah begitu serious dengan pelajar-pelajar kumpulan kami.

Antara subjek yang merisaukan ialah ketika bersama pensyarah Halinah Bamadhaj dan juga Arlene Bastion. Halinah Bamadhaj mengajar Asian Politics sementara Arlene Bastion mengajar Contemporary Novels. Oleh kerana tak pernah membaca novel inggeris sebelum masuk ITM, terasa sengsaranya menyiapkan assignment yang diberi.

Satu subjek lagi yang menyeksakan ialah Statistik. Ingat masuk Masscomm dah tak perlu memikirkan subjek sebegini. Rasa nak pengsan menyelesaikan tugasan yang diberi dan ada daripada kumpulan kami yang terpaksa repeat untuk subjek ini.

Sankaran Ramanathan adalah antara pensyarah yang sentiasa memberi tumpuan serious ketika mengendalikan kelas. Kerana terlalu lama dengannya lama kelamaan kami tahu hati budi, kekuatan dan kelemahannya sebagai Pensyarah. Pada tahun Akhir, kumpulan Journalism kami sudah tahu pendekatan untuk megenakannya. Kalau kami rasa boring nak masuk kelas, Zaharah Osman @ Kak Teh & Fatimah Abu Bakar @ Fati akan menjadi umpan dengan mengajak Sankaran bermain karem. Oleh kerana khusyuk bermain karem, sampai dia terlupa nak masuk kelas. Kumpulan kami hanya seramai 8 orang dan agak kecil jumlahnya dan ini memudahkan kami membuat strategi-strategi sewajarnya untuk tidak menghadiri kelas.

Ketua Kajian, Puan Marina Samad pula adalah tulang belakang Kajian ini. Dia bukan sahaja seorang Ketua Kajian malah seorang pengurus, pensyarah yang memberi perhatian kepada pelajar-pelajarnya. Walaupun dia kadangkala begitu strict dengan pelajarnya, tetapi sikap keibuannya begitu menyentuh setiap pelajar di Tingkat 13, sehingga kami sentiasa serious ketika menghadiri kuliahnya. Shahreen Kamaluddin yang menggantikan Marina Samad juga seorang Ketua Kajian yang dedikasi dan seperti Marina bertindak sebagai ketua dan ibu di Tingkat 13.

Itulah antara personaliti Pensyarah Masscomm pada zaman kami, yang banyak membantu membentuk kami sebagai kumpulan MassCommittes yang bersedia menghadapi apa juga cabaran yang mendatang. Mereka jugalah angkatan pensyarah pertama yang membantu mewarnai halatuju kajian sehingga menjadi sebuah Fakulti sebuah universiti ternama pada hari ini.

3 comments:

Gelombang Rakyat said...

Wow!

Kenangan mengusik jiwa...

Jaafar Sabudin & Nabilah Mohd Hashim said...

Sememang nya mengusik jiwa bila si Zubli ngan kopi O kole besarnya.

Gelombang Rakyat said...

Dan Rokok pakai kartoon!

Hahahahaha...

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...