Tuesday, December 9, 2008

BATCH PERTAMA MASSCOMM - ITM-07

ITM memulakan pengajian komunikasi pada bulan Julai 1972 dengan menubuhkan Kajian Sebaran Am. Ia memberi tumpuan khusus kepada 4 bidang komunikasi utama iaitu Kewartawanan-Journalism, Perhubungan Awam-Public Relations, Pengiklanan-Advertising & Penyiaran-Broadcasting.

ITM adalah di antara institusi pengajian tinggi terawal yang menggunakan sistem Semester ala-Amerika Syarikat. Melalui sistem ini setiap kajian menggunakan pendekatan pemarkahan GPA dan CGPA, Dean's List dan Director's List untuk mengiktiraf pelajar cemerlangnya.

Maka tidak hairanlah pada peringkat awalnya, ada daripada pensyarah Kajian Sebaran Am adalah pensyarah luar negara khususnya dari Amerika Syarikat. Antara universiti yang membantu membangunkan Kajian ini ialah Ohio University & Boston University.

Salah seorang pensyarah Boston University yang sempat mengajar kumpulan terawal di Tingkat 13, ialah Dr. Bernard Rubin. Aku sendiri mengambil salah satu subjek yang diajarnya ketika di Boston University pada tahun 1978-80.

Hubungan dua hala ITM-University di Amerika Syarikat yang terjalin ini membolehkan graduan MassComm menyambung terus pengajian mereka pada peringkat Masters atau Sarjana di university-university di Amerika Syarikat. Antara pelajar Batch Pertama yang menyambung pengajian mereka terus selepas ITM ialah Idris Buang ke Ohio University, Hamdan Adnan & Zainah Anwar ke Boston University. Batch Kedua pula ialah Baharuddin Aziz- Dr.@ (Aboi) & Zaid juga ke Boston University, sementara Batch Ketiga ialah Mansur Putih ke Columbia University, New York- Perfileman.

Aku adalah dari Batch KeEmpat bersama Nuraina Samad- Anak Pak Samad dan Batch Kelima berikutnya Norhawa Yunus semuanya ke Boston Univesity.

Seorang lagi dari Batch Pertama yang sama ke Boston, sekuliah dan serumah denganku ialah Mustafa Kamal Anuar sekarang Dr. - Pensyarah di USM.

Kumpulan lain yang masih ku ingat selepas itu termasuklah Yunus Salleh, Khairuddin Osman Boston University & Zuhuri Ahmad, Ohio University.

Apapun, Kumpulan pertama Mass-Comm bolehlah dianggap sebagai kumpulan ujian - eksperimen- Pengarah ITM ketika itu, Datuk Arshad Ayub. Kumpulan ujikaji pertama ini berjaya membuktikan kemampuan mereka yang berjaya bukan sahaja di negara sendiri malah di persada university luar negara.

Kajian Sebaran Am melahirkan kumpulan pertama graduannya pada tahun 1975 dengan jumlah 26 graduan. Mereka ini termasuklah Hamdan Adnan-Prof Komisioner Suhakam, Zainah Anwar- Sisters of Islam, Mustafa Kamal Anuar- Dr, USM, Raja Nor Baizura –Pelakon, Idris Buang, Zulkarnaina Mohd Mess, Sujiah Salleh , Mansur Ahmad & Ibrahim Ali-Datuk Paduka –Ahli Parlimen Pasir Mas.

Ibrahim Ali mencipta sejarah tersendiri apabila mengambil peperiksaan akhir di Kem Tahanan Kamunting ,Taiping.

** TABIK SPRING & SYABAS diberikan kepada kumpulan pertama ini. TAHNIAH.

2 comments:

Kak Teh said...

hahahaha! who is that rose among the thorns?

Md Salleh said...

AH, gambak ni hang ka Elias hantar ketika di Boston. Lupa dah. i didn't attend the convo.

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...