Monday, December 8, 2008

KHAZANAH ROME YANG MEMPESONAKAN - 12


ATHENS, ibu negara Greece, kami tinggalkan dengan kenangan indah yang sukar dilupakan. Kami dalam perjalanan ke Rome iaitu ibu negara Italy.

Setelah sehari semalam di laut menyebrangi Laut Adriatic dengn feri, kami tiba di Pelabuhan Brandisi, Italy di sebelah pagi. Dari Brandisi, kami mengambil keretapi ekspres menuju ibu negara Italy itu.

Oleh kerana sekali lagi ketinggalan keretapi di Brandisi, kami terpaksa mengambil keretapi tengah malam dan tiba di stesen pusat Rome di sebelah pagi.

Kota Rome adalah kota terbesar di Italy di samping menjadi pusat perindustrian dan perdagangan yang kedua besarnya selepas Milan.

Oleh kerana kota ini kaya dengan khazanah seni lukis serta bangunan lama yang mempesona, tidaklah hairanlah sumber utama kota ini datangnya daripada sektor pelancungan.

Satu lagi faktor yang menyebabkan ia sebegitu popular di kalangan pelancung ialah keadaan cuaca yang baik sepanjang tahun walaupun pada musim sejuk.

Rome diasaskan pada tahun 753 oleh Romulus. Menurut sejarah, kota itu wujud sebagai jajahan orang-orang dari bukit Alban. Pada tahun 500 BC, orang-orang Roman menghalau Raja Etrusen dan mendirikan kerajaan Republik Rome yang berjaya memerintah selama empat kurun.

Pentadbiran negara pada ketika itu dikendalikan oleh ahli Senat dan dua orang ahli konsul. Di bawah pengawasan senator berkenaan Rome menunju ke puncaknya sebagai sebuah kuasa besar dunia.

Cara hidup orang-orang Rome masih dikekalkan. Rome kemudian mengembangkan kuasanya di Picenum, Umbria, Apulia, Lucania dan Entruvan. Kerajaan itu kemudian menakluk Sicily, Hanibal, Corsica, Sardinia dan Afrika Utara.

Kota itu sebenarnya mempunyai terlalu banyak bangunan lama. Kebanyakannya adalah bangunan gereja yang didirikan beratus-ratus tahun dahulu. Vatican City yang merupakan pusat penganut agama Kristian Katolik juga bertempat di Rome. Ia menjadi tumpuan utama penganut agama tersebut yang tertumpu ke situ untuk bersua muka kalau bersekempatan dengan Pope John Paul.

Menurut seorang pemandu pelancung, oleh kerana terlalu banyak gereja di kota itu, kalau hendak dikunjungi satu hari satu – belum pasti dapat diselesaikan dalam masa setahun.

Antara tempat –tempat menarik yang lain ialah Colosseum, Castle Saint Angelo, Istana Quirinal serta University Rome yang diasakan pada tahun 1303.

* Petikan rencana ini disiarkan dalam majalah SELECTA pada bulan April 1981.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...