Wednesday, December 3, 2008

SALAM VIENNA - 08

Jam 11.30 malam, kami bertolak menuju ke Austria. Destinasi kami ialah Vienna yang dipanggil Wien oleh orang tempatan. Negara yang mempunyai penduduk kira-kira 8 juta orang itu sendiri terdiri daripada orang German 98% dan lainnya berbangsa Slovanese, Croatian, Hungarian dan Italian. Kira-kira 88% daripada mereka beragama Roman Katolik dan yang lainnya Protestant.
Kami tiba jam 6.30 pagi. Selepas menukar matawang German Marx ke Schilling Austria, kami cuba mencari kedai untuk bersarapan. Kami agak hairan kerana tiada terdapat satu pun kedai makan biasa di tepi jalan. Rupa-rupanya kedai-kedai makan mempunyai status sendiri di negara ini. Menurut seorang pekedai yang ditemui orang-orang Austria menyanjung tinggi setiap barang makanan. Oleh yang demikian, setiap perkara yang berhubung dengan makanan hendaklah diurus dengan teliti sebelum dihidangkan.

Ini jelas kelihatan apabila kami berada di sebuah restoran, sungguhpun pelanggan ramai, pelayannya datang dengan senyum mesra bertanyakan pesanan kami. Kami memesan secawan kopi dan roti sahaja, tetapi layanannya begitu istimewa.

Vienna agak kecil sedikit berbanding dengan kota-kota lain. Kami berjalan kaki sahaja mengelilinginya. Kotanya begitu damai, tiada bunyi hiruk pikuk. Menurut seorang teman dari Germany yang ditemui dalam keretapi, Vienna adalah tempat istirehat para pelancung dari negara Eropah lain di samping Switzerland. Kalau tak percaya jelasnya, tanyalah sendiri. Daripada 10 yang ditanya, pasti 8 daripada mereka datangnya dari Eropah.

Setelah lewat malam kotaraya Vienna yang terkenal dengan Boys Choirnya serta pencipta lagu seperti Beethoven dan John Strauss itu kami tinggalkan. Kami menunju ke destinasi baru, Venice, Italy.

* Petikan rencana ini pernah disiarkan di Berita Minggu di dalam kolum Catitan dari Eropah oleh Salleh Kassim pada 5/10/80.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...