Monday, December 1, 2008

DARI BERNAMA KE TV3 - 02

Aku menunggu hampir 2 bulan. TV3 belum memberi apa-apa keputusan jawapan sama ada menerima aku atau tidak. Bila masuk bulan ke dua aku mula putus asa. Oleh kerana aku sudah membuat keputusan untuk kembali ke bidang kewartawanan, aku telefon rakan di Bilik Berita Radio dahulu Rahman Sulaiman (Kini Datuk) yang ketika itu menjadi Ketua Pengarang di Bernama untuk mengambilku bertugas di ibupejabat Bernama di Kuala Lumpur.
Aku diterima bekerja di Meja Umum Bernama sebagai Penyunting dan melaporkan diri kepada Sdr. Alias Zaidi yang menjadi bosku ketika itu. Yang menariknya, Alias Zaidi adalah pelajarku ketika di Universiti Malaya. Dulu pelajarku dan sekarang Bosku pulak. Begitulah dunia berputar.
Hanya 3 minggu aku di Bernama dan terpaksa melepaskan jawatan selepas menerima tawaran sebagai Penerbit Berita di TV3. Kerana masa yang begitu pendek, aku tidak membuat apa-apa tuntutan pun kepada Bernama kerana bekerja selama 3 mingggu itu.
Aku melaporkan diri ke TV3 pada pertengahan bulan November dan bersedia menanti di Studio TV3 di Jalan Liku, Bangsar ialah Pak Samad Ismail yang menjadi Penasihat TV3 ketika itu. Dua lagi yang berstatus penerbit ialah Nizam daripada Bernama dan Tengku Mahmood dari Utusan Melayu. Aku ialah Utility Producer menggantikan Tengku Mahmood - Penerbit Berita Bahasa Melayu ketika dia cuti hujung minggu serta menggantikan Nizam - Penerbit Berita Bahasa Inggeris ketika cuti mingguannya pulak. Antara rakan lain yang turut diterima bekerja ketika itu ialah Mohsin Abdullah - wartawan (Pengarang NTV7), Bukhari Che Muda - Penolong Penerbit (COO TV9), Khatijah Buyung - Penolong Penerbit (EduwebTV), Aziz Ahmad Shariff dan Christina. Hamid Abdullah, Latifah Ismail, Radha, Azmi Atan, Saiful, Sofwan adalah antara Penolong Penerbit selepas itu. Penyampai Berita TV3 ialah Mahadzir Lokman- kini Datuk, Gerard, Caryn Lim & Nina Halim Rasip. Robert Lam, Patrick Teo, Raymond Goh adalah antara Penyampai Berita Sambilan. Penyampai Berita Bahasa Malaysia pula ialah Razak Abdullah, Fitri Aziz & Arwah Azhar Osman (Bekas Setiausaha Akhbar PM, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi). Tidak juga dilupakan mereka yang bertugas di belakang tabir seperti Nasir Ismail @ Nasir Panjang yang menjadi Jurukamera Still & Dalha, Norizan Mansur @ Noi dan Azali Hassan sebagai Pembantu Penerbit. Mereka di Bahagian Teknikal pula ialah Limat Yon, Mahendran, Lazam Maidin, Hj. Tahir dan ramai lagi. Pengurus Berita yang menjadi bosku ialah Haji Subohi Yatim yang pernah bertugas di SBC, Singapura.
Kami beroperasi seperti sebuah Bilik Berita sepenuhnya dan membuat mock-run dan test-run berterusan sepanjang bulan Disember 1985 sebelum siaran Berita TV3 ke udara secara rasmi pada 1 Januari 1986.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...