Sunday, December 7, 2008

KE ACRIPOLIS, ATHENS - 11

Tempat pertama yang dikunjungi ialah Stadium Olimpik yang tidak jauh dari hotel. Di sini pernah diadakan Olimpik pertama dalam sejarah dan di sinilah juga diadakan pertandingan tidak rasmi peserta yang tidak menyertai Olimpik Moscow kerana pemulauan.

Kami kemudiananya bertolak ke Acripolis yang dianggap sebagai sebuah bangunan masterpiece. Rangka bangunan itu tetap utuh dan teguh, dan kini masih menjadi besi berani menarik pelancung setiap tahun.

Di sepanjang perjalanan menuju ke Acripolis, kelihatan gerai-gerai kecil menjual aneka jenis cenderamata. Antara yang popular ialah barang-barang kulit seperti tas tangan, tali pinggang serta baju. Para penjaja, sering kali menarik tangan pelancung supaya memasukki gerai mereka. Ramai di kalangan pelancong yang sudah memahami sikap mereka ini, terus berjalan menuju ke Bukit Acripolis.

Acripolis terletak di satu kawasan seluas 500 kaki lebar dan 1,000 kaki panjang. Bagi para pelancong yang hendak mengunjungi bangunan itu, mereka terpaksa mendaki bukit yang terletak 500 kaki atas dasar laut.

Ketika kami berada di sana, kerja-kerja memperbaiki beberapa bangunan kecil di sekitar kawasan itu sedang dijalanakan. Bagaimanapun, para pelancong tidak dibenarkan masuk ke bangunan yang ada. Mereka hanya dibenar menikmati keindahan seni reka Greek di kawasan luar bangunan. Langkah itu dibuat untuk menjaga keselamatan pelancung daripada pecahan bangunan dan bagi memastikan tiada siapa yang mencuri batu-batu untuk dijadikan cenderamata untuk di bawa pulang.

Setelah dua jam di tempat itu, kami menuruni bukit menuju ke kota Athens yang terletak kira-kira sebatu sahaja dari tempat itu. Terdapat banyak lagi bangunan lama yang menarik di kota itu.

Oleh kerana keletihan, kami terus menuju ke pusat bandar Athens untuk mengisi perut.

Memandangkan Athens memang menjadi pusat para pelancung di Eropah, segala keperluan pelancongan tersedia lengkap. Pusat-puat menukar wang di sediakan di samping bank yang terdapat di mana-mana sahaja .

Oleh kerana terlalu banyak kelengkapan yang tersedia, – kota itukelihatan seperti terlalu diperdagangkan. Keindahan pandangan indah di sekeliling kota itu kini, telah dinodai oleh gerai-gerai serta kedai-kedai jualan yang terlalu banyak tanpa perancangan teliti.

Pasukan polis pelancung juga turut memberi perkhidmatan khusus melayani kehendak pelancung yang sering menghadapi masalah. Ini berkemungkinan disebabkan sistem penerangan mereka yang membingungkan kerana di mana-mana tempat umum seperti pejabat pos, bank, pusat pelancungan serta tandas, kesemuanya bertulis dalam bahasa Greek.

Sungguhpun demikian, ramai di kalangan penduduk tempatan bersedia berbicara dalam bahasa Inggeris, walaupun mereka menyangi tulisan bahasa mereka dan sewajarnya diberi sanjungan. Ini berbeza sedikit dengan rakyat Perancis. Mereka ini lazimnya tidak akan melayani sesiapa sahaja yang berbahasa Inggeris walaupun mereka faham bahasa itu

Itulah gelagat insan yang bernama Manusia. Lain padang lain belalangnya.

* Petikan rencana ini disiarkan dalam majalah SELECTA pada bulan Mac 1981.

1 comment:

david santos said...

Fantastic posting, my friend, fantastic.
Congratulations!!!

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...