Tuesday, April 21, 2009

BELANTARA

Belantara – sebuah dokumentari mengenai keindahan hutan tropika Taman Negara menjadi hasil pertama penerbitan syarikatku Prime Time Communications Sdn. Bhd.

Program dokumentari khas untuk siaran RTM ini adalah projek sulung selepas aku meninggalkan TV3 dan membuka syarikat sendiri. Apabila mendapat kebenaran lampu hijau dari RTM, aku membuat persediaan bagi menghasilkan penerbitan pertama. Ketika itu RTM belum memberikan lagi sebutharga sebenar bagi penerbitan sebuah dokumentari setengah jam.

Oleh kerana aku belum mempunyai kakitangan, aku meminta bantuan rakan yang pernah bertugas di TV3 iaitu Hamid Mustapha untuk membantuku. Aku melantiknya Pengarah, dan memintanya mencari krew yang dipercayai yang terdiri daripada Freelancer yang mahir dalam bidang ini untuk melaksanakan tugas-tugas yang diberi. Antara mereka yang terlibat dalam penerbitan dokumentari itu ialah Din iaitu adik Zainah Anwar-Sisters in Islam sebagai penulis skrip dan temannya Hayati, Kamal Rozza dan Hamid Mustapha sendiri. Mereka berada di hutan Taman Negara hampir dua minggu untuk membuat penggambaran yang diperlukan.

Aku mengeluarkan peruntukan yang agak tinggi kerana ke semua freelancer ini adalah berpengalaman dalam bidang masing-masing - dan aku merasakan mereka perlu dibayar sedemikian. Sebagaimana projek yang menggunakan perkhidmatan freelancer, aku membayar 50 peratus peruntukan sebelum penggambaran dan membayar bakinya selepas projek diselesaikan.

Setelah siap dokumentari itu dan menghantarnya ke RTM, Pengarah Urusannya ketika itu, Salleh Patih Akhir memberitahuku Dokumentri yang diterbitkan itu dikategorikan dalam Kategori A. Berdasarkan kepada harga dalam kategori itu, RTM hanya boleh membayar RM25,000 sahaja untuk sebuah dokumentari. Mengikut perkiraanku, aku telahpun membelanjakan kos lebih daripada RM20,000 dan mengharapakan RTM membayar lebih daripada itu. Namun aku terpaksa menerima hakikat sedemikan walaupun aku tidak mengalami kerugian bagi projek pertama itu.

Apa yang memberangsangkan daripada hasil penerbitan pertama itu ialah Belantara terpilih disenaraicalun di bawah kategori Dokumentari Terbaik Anugerah Seri Angkasa tahun itu. Dan ketika malam Anugerah tiba, salah seorang penerbit Freelancer - Kamal Rozza mewakili aku merangkul Anugerah Dokumentari Terbaik Anugerah Seri Angkasa 1994.

2 comments:

Gelombang Rakyat said...

Wow, hebat!

Next, Rakit!

HASRI HASAN said...

Pengalaman berharga..priceless... saya suka membaca catatan pengalaman, 'kisah benar"!

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...