Sunday, April 12, 2009

SEKOLAH AGAMA JOHOR - 07


Kerajaan Johor di bawah pemerintahan Sultan Abu Bakar membentuk sistem pendidikan agama sejak tahun 1895. Ia berterusan memberi perhatian kepada pendidikan agama sehingga berjaya menghasilkanamalan menghantar anak mengikuti pengajian agamasebagaisebahagian daripada budaya mereka.

Pada tahun 1918, Sultan Ibrahim menithkan pendidikan agama Islam diajar secara formal menerusi sistem Sekolah Al-Qur'an dengan memfokuskan pembelajaran Al-Quran. Pada 1920, nama sekolah ini ditukar kepada Sekolah Kitab apabila mula diperkenalkan mata-pelajaranTauhid, Ibadat dan Tasauf. Pada 1923, ia ditukar kepada nama Sekolah Agama Petang kerana penambahan matapelajaran Muamalat, Munakahat, Faraid, Jenayah, Akhlak, Tawarikh, Tulisan Jawi dan Bahasa Arab.

Kelas-kelas yang disediakan adalah dari darjah 1 hingga darjah enam. Bagi mereka yang mencapai keputusan cemerlang selepas darjah enam, mereka layak ke Sekolah Khas Agama di Sekolah Bukit Zaharah bersebelahan Istana Besar di Johor Bahru. Lulusan sekolah khas ini layak memohon jawatan sebagai guru agama untuk mengajar di sekolah agama di negeri itu.

Aku turut berkesempatan mengikuti kelas agama selama enam tahun di Sekolah AgamaRakyat Dato Abdullah Esa, Kg. Melayu Majidee sehingga ke Sekolah Khas Bukit Zaharah. Guru Besar sekolah di Kg. Melayu Majidee ialah Cikgu Nasir. Guru-guru lain termasuk Cikgu Ariffin, Cikgu Mokhtar, Cikgu Salleh dan ramai lagi.

Kitab Mutaalbadrin adalah kitab yang paling rumit difahami dan digunakan pada ketika itu kerana ia menggunakan gaya bahasa klasik. Walau bagaimanapun, kami tidak menghadapi masalah untuk membacanya kerana telah terbiasa.

Pada tahun 2001, kerajaan Johor mempromosikan kurikulum sekolah agama Johor ke seluruh negara untuk dicontohi negeri-negeri lain.

Pendidikan Agama adalah salah satu khazanah unik dan istimewa yang diwarisi. Kini, Johor memiliki sistem pendidikan agama tersendiri yang berkesinambungan dan menawarkan peringkat Tadika Agama, Sekolah Agama, Sekolah Menengah Agama, dan juga Institusi Pengajian Tinggi Agama.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...