Friday, July 17, 2009

NTV7 & VISINYA

Petikan daripada utusanonline – 17/7/09.
ntv7 rai dekad kedua
Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA
liza.zakaria@utusan.com.my
SELARAS dengan peningkatan usia beroperasi untuk tahun yang ke-11 pada 7 Julai lalu, ntv7 yang mula beroperasi sejak 7 April 1998 kini dipelopori kandungan bermutu produk rancangan dari dalam dan luar negara yang lebih urban.
Peningkatan demi peningkatan yang diraih oleh stesen swasta ketiga negara itu bukan sahaja dapat diperhatikan dari segi ratingterkumpul pelbagai rancangannya, malah sejak mula beroperasi ia terus diterima baik sehingga ke hari ini.
Kelainan yang dibawa oleh stesen berkenaan dengan mengenengahkan tiga bahasa iaitu Bahasa Inggeris, Melayu dan Cina itu ternyata disenangi pelbagai kaum di negara ini.
Strategi berbeza dari segi susunan rancangannya juga memperlihatkan keberkesanan yang nyata apabila data AC Nielson yang diperoleh mencatatkan rangkaian itu mendahului sebanyak 21 peratus penonton berbangsa Cina berbanding stesen lain.
..LAGI…
>>>>>>>>>>>
CATATAN PK
Semua stesen TV mempunyai objektif misi dan visi yang sama. Apa yang membezakannya dengan yang lain ialah pendekatan stesen itu dalam hal mengorientasikan siaran beritanya.
Stesen tv ini perlu mengekalkan pendekatan sedia ada di mana ia diletakkan sebagai sebuah stesen yang memberikan “balance” reporting dan tidak terlalu pro-kerajaan di dalam pendekatan siaran beritanya. Sekiranya ia mengambil pendekatan sebagaimana TV3 serta stesen lain di Media Prima ataupun beraliran sepertimana Berita RTM, ia akan hilang identitinya. Inilah yang perlu diberi perhatian oleh 3 Datuk di Media Prima iaitu Datuk Johan Jaffar, Datuk Ahmad Talib dan Datuk Manja Ismail.

1 comment:

Suara Perindu said...

Benar Tuan Salleh. TV mesti ada kelainan dan kreativiti, baru boleh memikat penonton. Tuan amacam sekarang. Dengar khabar Tuan Meor sudah kembali semula ke Berita Harian. Saudara Yunus masih di RTM. Jumpa lagi.

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...