Monday, July 6, 2009

MEDIA & PILIHANRAYA

Petikan daripada b.hrian.com.my – 6/07/09

Kuasa persepsi media, kempen pilihan raya

Oleh Abdul Rahim Saleh

PENGUNDI Indonesia berusia lebih 17 tahun akan menunaikan tanggungjawab mereka memilih presiden ketujuh republik itu dan naib presidennya, secara langsung buat kali kedua Rabu ini.

Selepas lebih 30 hari dihujani pelbagai slogan, mesej dan iklan politik melalui pelbagai media, kempen lapangan calon dan penyokong serta tiga hari `masa tenang`, pengundi akan memenuhi pusat mengundi di seluruh negara melaksanakan tanggungjawab masing-masing.


Rakyat Indonesia mencipta satu lagi sejarah dengan menunjukkan kematangan dan disiplin berpolitik. Tidak ada kekacauan berlaku, semuanya berjalan lancar walaupun ada calon didapati melanggar beberapa peraturan ketika berkempen.

Kempen pemujukan oleh ketiga-tiga calon presiden dilakukan melalui iklan, program perbincangan dan debat melalui media massa, terutama televisyen dan akhbar, ceramah dan raptai umum di dalam stadium, serta iklan luar, sepanduk dan poster hanya dipasang dan tampal pada jalan tertentu. Tiada sebarang iklan luar, sepanduk dan poster pada jalan utama dari Lapangan Terbang Sukarno-Hatta ke pusat kota raya JakartaLAGI …

>>>>>>>>>>

CATATAN PK

Sekadar maklumat.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...