Wednesday, November 26, 2008

TUT-TUT-TUT TINGKAT 13 - ITM-05

Walaupun Minggu Orientasi ITM sudah berakhir. Ia masih belum selesai. Di Kajian Sebaran Am, Tingkat 13 kehadiran kami Freshie ditunggu-tunggu - bukan oleh pensyarah, tetapi Batch 1974 yang diketuai oleh Zainal Azman, (sekarang bergelar Datuk dan mengetuai Tabung Haji ) selaku Pengerusi J/K Minggu Orientasi MassComm. Aku yang mempunyai kenalan seperti Jin Kapiak, Faridah Hitam (Black) & Tengku (kenal di RTM sebelumnya) - lega kerana mempunyai kenalan ini. Harapan mengunung ini meleset samasekali. Sejak awal-awal lagi, Aku dijadikan sasaran utama oleh kumpulan Seniors yang menyediakan program terperinci Induction Week. Seniors tahu aku pernah bertugas di Bilik Berita RTM. Ketika induksi bermula, setiap kali namaku dipanggil, sebelum apa-apa aku dikerah membunyikan TUT-TUT-TUT, iaitu bunyi ID Berita Radio-sebelum tajuk berita.
Sepanjang
Induction Week itu, aku dikenali sebagai Salleh Tut-Tut. Tabik yang diberi kepada Seniors sudah mula kurang springnya. Untuk mengenali Seniors kami dipaksa mendapatkan nama mereka semua. Untuk mendapat satu nama kadang-kadang mengambil masa berhari-hari hinggalah mereka mengizinkan. Itupun kami terlebih dahulu di arah menyanyi Hindustan, menyanyi Bisu, menyanyi Sengau, menyanyi Lirik Terbalik dan pelbagai lagi yang disengajakan untuk menyakitkan hati.

Sebagai Freshie kami merasakan Culture Shock bukan sahaja dengan subjek baru dengan assignment yang menimpa-nimpa di samping hostel yang jauh untuk berulang alik malah terpaksa melayani pelbagai karenah Seniors yang ketika itu seperti Singa Lapar yang tak kenyang-kenyang. Sehinggalah acara Induction Week berakhir, akulah orang yang paling teruk dikerjakan. Aku juga dikenalpasti sebagai salah seorang Finalis untuk merebut anugerah The Most Sporting Freshie . Malam terakhir Induction Week aku terpilih bersama seorang lagi rakan sekelas, Ghazali. Untuk mencari juara aku dipaksa bertinju olok-olok dengan rakan itu, Ghazali. Dengan memakai seluar katuk, aku menjadi Joe Bugner dan Ghazali menjadi Mohd Ali. Malam itu aku dinobatkan The Most Sporting Masscomm Freshie. Jika diukur dengan "deraan" yang diterima, aku tidak berbangga langsung dengan anugerah yang tak ku pinta ini. Sebelum itu, aku turut dikerah menjadi Pendebat membincangkan sebuah tajuk anih ” Bald Headed Women Is A Beautiful Women."
"Singa-Singa Betina" ketika itu lebih garang daripada
Ibu Mertuaku Kassim Selamat mahupun Ibu Tiri Lela Manja. Peranan mereka ini begitu berkesan dan tidak boleh ku lupakan. Antaranya yang betul-betul brutal ialah ahli kumpulan penyanyi Peppermints seperti Mahfuzah @ Chah, Aishah Ali aka Kudu– bekas Pengarang NST, Basariah Latiff @ Dee - COO Rangkaian Segar.

Seniors lain termasuk Zohara Gany@Lola, Siti Zaleha - Batch 1973, Faridah Hitam @ Black, Noraini, Hayati - sekarang Datuk dan Pengarah Rancangan RTM, Husner-RTM, Zainon-UDA, Salbiah-Bernama, Mahfuzah-XBernama, Sherry, Suriati, Rohana, Fariza, Narimah, Emma - semua batch 1974 dan ramai lagi.
"Singa-singa Jantannya" pula ialah Sallehuddin Osman @ World-Bekas pengarang Malay Mail, Aziz Hassan @ Chonot-X-NST, Dr.Baharuddin Aziz @ Aboi-UITM dan Zaid. Batch 1974 pula ialah Razak Dali@Mad Dog-Public Bank, Fathki, Rashid, Shafie, Khair Rahman@Jin Kapiak, Prof.Madya Ilias Salleh @Jin Islam, Md. Nor, penggiat & pengkritik filem Mansur Putih & Nasir Jani, Ibrahim, Khairuddin Osman dan Rahim Salleh-Pensyarah UITM - dan ramai lagi.
Keesokan harinya bila kami ke Tingkat 13, senarionya bertukar 360 darjah. Kami diterima Seniors menjadi warga MASSCOMM Tingkat 13. Hubungan kami begitu mesra dan rapat seperti keluarga dan perasaan sedemikian masih terasa sehingga kini apabila bertemu rakan-rakan Seniors ini. Itulah Nostalgia di Tingkat 13.


No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...