Tuesday, August 4, 2009

IKIM FM - 8 TAHUN

Petikan daripada bharian.com.my - 4/0/08/09.
Karnival Sehari Bersama Ikim.FM 8 Ogos
PELBAGAI aktiviti disusun bagi memeriahkan sambutan ulang tahun ke-8 stesen radio Ikim.FM. Sambutan itu akan dimeriahkan dengan karnival Sehari Bersama Ikim.FM yang bakal berlangsung di Dewan Besar dan perkarangan ibu pejabat Ikim.FM di Jalan Langgak Tunku off Jalan Duta, Kuala Lumpur pada 8 Ogos ini bermula jam 9 pagi.

Pengarah Radio Ikim.FM, Ir Ahmad Jais Alias berkata, karnival yang bakal diadakan ini sebagai tanda penghargaan kepada pendengar selepas berjaya meletakkan stesen itu kekal di tangga ke-8 daripada 22 stesen radio berbahasa Melayu tempatan.

“Ikim.FM juga berjaya meningkatkan bilangan pendengar sebanyak 20,000 berbanding penurunan bilangan pendengar yang dicatat stesen radio lain...LAGI...
>>>>>>>>>
CATATAN PK
Ikim FM akan menyambut ulangtahun ke 8 pada 8 Ogos ini. Sambutan ulangtahun ke 8 stesen radio ini juga adalah untuk menghargai pendengar selepas berjaya meletakkan stesen itu kekal di tangga ke 8 daripada 22 stesen radio berbahasa Melayu tempatan.
Menurut pengamatan saya, Ikim FM berpotensi meraih tangga yang lebih atas dari kedudukan 8 kerana ia adalah satu-satunya stesen radio yang memainkan peranannya yang sebenar sebagai sebuah stesen radio iaitu untuk memberi maklumat, mendidik dan menghibur.
Jika diperhatikan sejumlah besar stesen radio berbahasa Melayu hanya berperanan sebagai agensi muzik yang sepanjang hari memutarkan muzik terbaru dan terkini tanpa ada satu pun elemen memberi maklumat mahupun mendidik.
Ikim FM selama ini telahpun melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya dengan baik khususnya dalam memberikan kefahaman Islam yang sebenarnya demi menjaga kesucian ajarannya yang sebenar tanpa menyentuh perkara-perkara retorik atau menyimpang dari jalan yang ditetapkan.
Ikim FM kini perlu melangkah ke arah memikirkan cara memperkasakan lagi peranannya khususnya dalam memberikan KEFAHAMAN kepada Orang Bukan Islam. Pendekatan Ikim.FM selama ini perlukan pengubahsuaian tertentu dengan memasukkan elemen yang boleh mengalakkan Orang Bukan Islam berkeinginan mendengar siaran Ikim.fm untuk MEMAHAMI Islam – Agama rasmi negara.
* Lihat juga tulisan blog sebelum ini yang bertajuk :

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...