Tuesday, August 25, 2009

EYE ON MALAYSIA

Petikan daripada bharian.com.my - 25/08/09.
Dokumentari istimewa Malaysia
Oleh Nurulhisham Abdul Latiff
nurul@bharian.com.my

Empat program terbaik disiarkan menerusi saluran Discovery bermula Jumaat ini
DISCOVERY Networks Asia-Pacific berasakan masih banyak sejarah, warisan dan budaya negara ini boleh dipaparkan kepada penonton antarabangsa sebagaimana yang pernah dilakukan menerusi program usaha sama First Time Filemmakers (FTFM) dan Eye On Malaysia.

Apatah lagi dengan wujudnya ramai karyawan filem negara ini yang dilihat cukup berpotensi untuk berjaya bersama hasil kerja mereka yang cemerlang, seperti ditunjukkan empat pembikin filem yang terpilih menjayakan program terbaru itu, kebarangkalian untuk penonton dunia menyaksikan budaya warisan Malaysia lebih cerah.
Eye On Malaysia ialah projek usaha sama kedua antara Discovery Networks Asia-Pacific dengan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), dalam usaha memaparkan budaya masyarakat negara ini ke persada dunia, di samping mendedahkan pengkarya filem Malaysia kepada gaya penghasilan dokumentari lebih bermutu serta mencapai piawaian antarabangsa.
Menerusi projek berkenaan, empat pembikin filem tempatan - Datin Paduka Shuhaimi Baba, Ikhwan Rivai, Abdul Hamid Abdullah dan Chew Han Tah - dipilih menghasilkan dokumentari sepanjang 30 minit untuk disiarkan oleh Discovery Channel. Masing-masing berjudul Wind Chucker, The Seasmiths, Honey Hunters dan The Joss Stick Maker
…LAGI…
>>>>>>>>>
CATATAN PK
Aku mengucapkan tahniah kepada empat pembikin filem tempatan yang dipilih menghasilkan dokumentari 30 minit untuk siaran Discovery Channel. Secara kebetulan 3 daripada mereka, Shuhaimi Baba, Abdul Hamid Abdullah & Chew Han Tah adalah akan seperjuangan ketika di TV3 dulu.
Hanya sekarang ini, kira-kira 25 tahun selepas aku mula menerbitkan Rancangan bercorak Dokumentari Mini- Majalah 3, baru ada usaha-usaha memberi pengiktirafan kepada satu genre penerbitan iaitu penghasilan dokumentari untuk dibawa ke persada antarabangsa.
Ketika aku menerbitkan dokumentari bertajuk Belantara mengenai Hutan Hujan Taman Negara di Pahang yang menerima Anugerah Dokumentari Terbaik Sri Angkasa, RTM 1992, harga tawaran dokumentari hanya sekitar RM25,000.

Ketika syarikatku diberi kontrak menghasilkan program Asia Hebat dan terjemahannya Fascinating Asia oleh sebuah stesen tempatan, harga yang ditawarkan juga adalah sekitar kadar itu. OLeh kerana kekurangan dana ketika menerbitakan siri itu, hanya negara Asia yang dilawati ialah Medan, di Indonesia mengenai perkahwinan Orang Minang serta Laga Lembu di perbatasan Kedah/Selatan Thailand yang berjaya dihasilkan. Tambahan lagi stesen yang memberikan kontrak turut menghadapi masalah kewangan ketika itu, maka terpaksalah kami menghasilkan program yang bertema Asia, tetapi membuat liputan di Malaysia sahaja.
Dokumentari yang dihasilkan di bawah program Finas-Discovery Channel ini menelan belanja antara RM150,000 hingga RM180,000 setiap satu berbanding dengan tawaran harga
untuk sebuah dokumentari diberikan peruntukan sekitar RM25,000.
Adalah diharapkan pengiktirafan sebegini akan berterusan dalam usaha membantu melahirkan lebih ramai pengarah dokumentari tempatan dan memperbanyakkan lagi dokumentari tempatan untuk dipersembahkan ke persada antarabangsa. Sokongan ini juga diharap dapat melahrkan lebih banyak Production Houses yang membuat pengkhusuan menerbitkan Majalah/Dokumentari Ehwal Semasa dan tidak hanya berkisar kepada Rumah Penerbitan yang menghasilkan drama-drama tempatan sahaja.

2 comments:

Syed Zul Tojo said...

Tuan,

Rasanya pogram Dokumentari Discovery Channel tu nilainya USD200,000.00. Yang RM180 - 200,00o itu program Ke Persada Dunia Finas.

Stand to be corrected

Md Salleh said...

Tq, Tuan Syed for the info. Anyway, the figure given is based on the statement by Ketua Pengarah Finas, Mohd Mahyidin Mustakim in the story. Kalau 500K - a good incentive for local directors..Cherah Masa Depan.

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...