Wednesday, June 24, 2009

RTM KETINGGALAN?


Dipetik daripada b.harian.com.my – 24/06/09.

Fragmen: Benarkah stesen RTM ketinggalan?

Oleh Zainuri Misfar
zainuri@bharian.com.my



DR RAIS mempunyai tanggungjawab berat untuk menjadikan berita RTM boleh bersaing dengan stesen TV lain.

Banyak usaha dilakukan untuk memantap persembahan berita tetapi belum meninggalkan kesan besar


KEWIBAWAAN atau nilai berita yang disiarkan oleh RTM turut menjadi topik perbahasan oleh beberapa wakil rakyat dalam sesi soalan lisan di Dewan Rakyat di Parlimen, kelmarin.

Akhbar Harian Metro kelmarin memetik kenyataan wakil rakyat dari Sri Gading, Johor, Mohamed Aziz yang tanpa berselindung mahu persoalan nilai berita RTM dan program wajar diambil kira supaya diberikan keutamaan.

“Soal nilai, (perlu dilihat) ada nilai berita, bagi sesetengah orang apabila berita mengutamakan sukan, itu nilai. Tetapi apabila berita diisi dengan pelanggaran dan program tidak sepatutnya menyebabkan stesen swasta terutama TV3 mendapat perhatian penonton,” katanya.


Menurut Mohamed, kebijaksanaan menilai dan memilih berita yang sepatutnya diberi keutamaan untuk tatapan penonton menjadikan sistem televisyen swasta lebih diminati berbanding stesen televisyen yang dimiliki kerajaan...LAGI...

>>>>>>>>>>>>>>>

CATATAN PK

Pengisian kandungan berita TV tempatan yang dikatakan kurang menarik sebenarnya telah lama berlaku.

Perkara ini timbul kerana kini wujudnya perbandingan. Sebelum siaran Astro menemui penonton, masyarakat setempat tidak mempunyai pilihan - hanya RTM & TV3.

Sekarang ini dengan mudah mereka membanding-bandingkan isi kandungan pendekatan siaran berita tempatan dengan berita yang disiarkan di Astro.

Masyarakat di negara ini semakin berilmu dan berpengetahuan. Berita-berita luar negara yang disiarkan oleh CNN, BBC, Al-Jazera dan lain-lain menyiarkan berita secara live- tetapi siaran tv tempatan mengulangnya jam 8 malam.

Di samping itu, pada umumnya isi kandungan berita TV tempatan mempunyai kandungan berita yang sama.

Pengurus media di RTM mahupun di Media Prima perlu menyedari hakikat ini kerana sekiranya pendekatan yang dibuat berterusan, penonton akan bertukar ke rangkaian lain.

Manusia gemar melihat gelagat manusia lain. Itulah ciri human interest yang menjadi resipi untuk menarik minat penonton. Ciri berita ialah - Ikan makan Kuching, bukan Kuching makan Ikan. Sekiranya setiap hari berita yang disiarkan berformat Kuching makan Ikan dan di dada akhbar arus perdana juga melaporkan Kuching makan Ikan....pastinya ia tidak menarik dan membosankan.

Sekiranya ini terus berlaku, pastinya matlamat untuk menyampaikan maklumat sebenar tidak akan sampai.

Wallhualam.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...