Wednesday, June 10, 2009

BELAJAR JAWI DI RTM


Ustaz Noori Ali, Pengarah Agama RTM telah ku kenal sejak sama-sama menuntut di Boston University,USA. Sekembalinya ke tanahair, Ustaz Noori ditempatkan di Bahagian Agama RTM dan bertanggungjawab kepada penerbitan berteras agama di JAKIM, JPM. Aku membuat kertas cadangan untuk membuat program Belajar Jawi iaitu bagi mempopularkan tulisan itu khususnya di kalangan pelajar. Ustaz Noori memintaku menyediakan sebuah program pilot Belajar Jawi dan memberi taklimat kepada Menteri di JPM-Hal Ehwal Agama,Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman. Pada majlis taklimat itu, beliau membayangkan bahwa JAKIM memerlukan bekalan 104 episod Belajar Jawi dan akan disiarkan di RTM1 sepanjang 2 tahun. Menerusi program itu, JAKIM berharap dapat membantu memperkasakan penggunaan Tulisan Jawi di kalangan masyarakat Malaysia khususnya golongan pelajar.

Program berkenaan bermatlamat mendidik orangramai tanpa batas agama untuk mempelajari tulisan jawi daripada peringkat awal sehinggalah ke peringkat boleh membaca jawi dengan lancar.

Selepas mendapat lampu hijau, syarikat penerbitanku memulakan penerbitan program itu. Aku menggunakan kepakaran Ustaz Margelan untuk mengajar program Belajar Jawi itu. Bagi memastikan program itu menarik aku memasukkan elemen tambahan dengan mengadunkan subjek yang berhubungkait dengan Belajar Jawi. Antara subjek yang disentuh ialah pengamal Tulisan Jawi di kalangan masyarakat Tionghua, penggunaan resam dalam pelajaran, guru belajar jawi, bangsa asing belajar jawi dan pelbagai lagi.

Aku memilih Zaini Yuhyi sebagai pengacara program. Aku memberinya latihan suara untuk menambahkan keyakinannya mengacarakan program itu. Zaini adalah antara penyampai berita ternama di RTM dan membaca berita jam 8 malam pada tahun 2000 hingga 2008. Pada tahun 2009 beliau agak sebok dengan tugas-tugas syarikatnya menghasilkan pengiklanan. Kerana kesebokan tugas, dia kini jarang membaca berita di RTM.

Program Belajar Jawi hanya bertahan setahun kerana selepas itu JPM mempunyai Menteri baru iaitu Brig. Gen (B) Datuk Seri Abdul Hamid bin Haji Zainal Abidin. Pada tahun berakhirnya penerbitan itu,Belajar Jawi turut diberi penghormatan dan menerima pengiktirafan kerana berjaya disenaraikan sebagai antara porgram Majalah Terbaik Seri Angkasa 1995 dan bersaing dengan program majalah lain. Ini merupakan satu kejayaan kepada program Majalah berteras agama kerana sebelum ini belum ada program agama yang layak dicalunkan ke peringkat akhir kategori Majalah Anugerah Seri Angkasa RTM.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...