Wednesday, May 13, 2009

MEDIA TRADISIONAL LAWAN MEDIA BARU

Petikan daripada b.harian.com.my- Jumaat, 15 Mei 2009

Nasib malang seorang produser

BEBERAPA hari lalu, akhbar ini ada mengeluarkan cerita mengenai sebuah syarikat produksi baru yang bersiap sedia untuk menghasilkan sebuah siri televisyen mengetengahkan kisah sekumpulan pasukan penguat kuasa keselamatan di negara ini...LAGI....

>>>>>>>>>>>>

CATATAN PK

Istilah ”Kena Hijack” dalam industri penyiaran telah lama berlaku. Ketika memulakan perniagaan sebagai Penerbit pada awal 90an, program pertama saya menghadapi perkara yang sama. Lihat blog sebelum ini mengenai perkara itu – KELAHIRAN PTC -Tetapi apa nak dikatakan, bukan rezeki kita dan kita tidak mengetahui ketika itu yang Pejabat Cap Dagangan dan Jaminhak telahpun wujud di negara ini sejak tahun 1962 lagi. (Lihat juga laman web Perbadanan Harta Intelek Malaysia).

Sikap sambil lewa dan tidak mengambil serious mengenai Harta Intelek sendiri menjadi faktor utama mengapa ramai daripada hasil karya seni - dalam hal ini dalam bidang penyiaran diHijack dan diciplak oleh pihak lain.

Mereka yang terbabit dalam bidang penyiaran sendiri perlu memberi pengiktirafan kepada harta Intelek seperti kertas cadangan membuat program ini. Dengan jumlah stesen TV yang bertambah, maka semakin banyak program ciplak dihasilkan oleh penerbit ataupun stesen TV sendiri. Piawaaan sewajarnya perlu diwujudkan bagi memantau hal-hal yang diangggap remeh seperti ini. Sekiranya tidak ada usaha dilaksanakan untuk menyelesaikan masalah ini, ia akan terus menghantui penerbit-penerbit tempatan pada masa akan datang.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...