Wednesday, May 6, 2009

ADDIN DI TV 3

Bekas Pengurus Berita Ehwal Semasa TV3, Haji Subohi Yatim yang meninggalkan TV3 bersamaku pada tahun 1992 turut menerima tawaran TV3 untuk menerbitkan program mingguan berteras Islam. Haji Subohi belum mempunyai kakitangan penerbitan bagi menghasilkan program ini dan menghubungi aku sekiranya berminat.

Pada mulanya, hati kecilku masih berdegil untuk tidak memenuhi tawaran ini kerana pengalaman pahit “berusahasama” dengan orang lain menerbitkan program sebelum ini. Mengenangkan Haji Subohi banyak membimbingku ketika menjadi Bos sebagai Pengurus Berita di TV3, aku hormati dan akur dengan permintaannya.

Aku bersetuju membuatnya dengan syarat selepas menolak kos produksi program bagi setiap episod, keuntungan bersih di bahagi dua antara syarikatnya Paulmod Corporation & Primetime Communications. Aku mencadangkan Program Addin kepada Hj Subohi untuk kelulusan TV3. Program Addin merupakan sebuah rencana majalah keagamaan yang diterbitkan dengan pendekatan ehwal semasa. Ketika itu, kebanyakan program agama di television memberi pendektaan didaktik yang bercorak forum dan khutbah. Pendekatan yang aku berikan tidaklah menjemukan dan berjaya memberi penerangan secara lebih halus (subtle) dan tidak terlalu mengajar dan menjemukan. Rancangan ini juga turut memberi rujukan dan menambah pengetahuan penonton sama ada yang beragama Islam mahupun yang bukan yang ingin memahami dan mendekati pemikiran Islam.

Format rancangan ini adalah bercorak Majalah dengan adunan visual serta wawancara tokoh agama. Setiap episod di bahagikan kepada beberapa tajuk seperti isu, petua dan soal jawab. Bagi segmen isu misalnya, diselang-selikan pandangan pakar agama mengenai sesuatu isu dengan pendekatan doku-drama pendek bagi memberikan impak kepada penonton. Artis-artis yang menjayakan drama pula terdiri daripada artis amateur yang baru belajar berlakon serta kakitangan PTC sendiri yang berminat dalam bidang itu.

Pendekatan Program Addin begitu berjaya sehinggakan TV3 menawarkan kontrak berterusan kepada Haji Subohi yang kemudiannya menswastakananya ke Primetime Communications. Program itu berterusan berjalan hampir 4 tahun dengan sejumlah 208 episod dan menjadi satu-satunya program agama terunggul di TV3 pada zamannya.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...