Tuesday, March 10, 2009

MENJADI NEWSCASTER – Ep. 3 - 08

Bidang pengacaraan - khususnya dalam penyampaian berita dan pengacaraan program/majalah/bualbicara tidak dikategorikan sebagai kerjaya berstatus selebriti pada awal-awal 80an. Ketika itu stesen TV mahukan pengacara mereka mempunyai pengkhususan, berketerampilan dan beridentiti sendiri.

Atas dasar itu sebagaimana menjadi amalan biasa, dalam kontrak tawaran kerja setiap penyampai/pengacara, mereka ditegah menjadi penyampai/pengacara program-program di stesen TV lain. Setiap stesen TV ketika itu sama ada RTM mahupun TV3 menghormati pemahaman atau konvension ini. Hanya selepas wujudnya lebih banyak stesen yang juga memerlukan lebih banyak program pelbagai bentuk - kita dapat perhatikan pengacara-pengacara seperti ini mula mengendalikan program di pelbagai stesen TV yang berbeza-beza.

Kecelaruan ini ditambah dengan ramai artis drama mahupun filem yang tidak berkelayakan dalam bidang ini turut terjun menjadi pengacara dalam program-program yang dianggap lebih serious. Daripada tidak ketentuan ini, wujudlah penyampai berita/program yang juga seorang artis drama/filem, model serta pelawak. Tidak cukup dengan itu, mereka turut menjadi talent dalam filem iklan. Tidak hairanlah sekiranya kita perhatikan, dalam sesebuah rancangan seorang penyampai program tv, menjadi penjenayah dalam sebuah drama tv dan pada waktu yang sama menjadi talent iklan ketika commercial break.

Pada zaman awalnya, peranan dan sumbangan pengacara/penyampai berita adalah lebih jelas. Ada usaha-usaha di kalangan penyampai berita yang meminta kebenaran mengambil bahagian menjadi talent iklan. Di TV3 perkara ini tidak dibenarkan. Aku memberi pilihan kepada mereka sama ada menjadi Newscaster sepenuh masa atau meninggalkan stesen itu untuk menjadi artis popular filem iklan mahupun bintang drama tv/filem.

Sebagai Newscaster mereka memilikki piawaan dan identiti tersendiri. Mereka adalah golongan istimewa yang menyampaikan maklumat serious mengenai dasar kerajaan, pengemuman rasmi, berita peperangan yang serious sifatnya. Mereka tidak boleh sewenang-wenangnya keluar dalam sesebuah commercial break di TV menjual minyak masak atau mempromosi jenama ubat gigi. Tidak ada kompromi dalam hal ini.

Atas dasar itu juga, ketika menjawat Timbalan Pengurus Berita/Ehwal Semasa TV3, aku tidak membenarkan penyampai berita stesen itu bergambar sesuka hati di akhbar ruangan hiburan atau majalah hiburan. Kebenaran hanya diberi ketika hari raya atau ada promosi yang berkaitan dan sesuai mengenai program/rancangan yang diacarakan.

Penyampai Berita rangkaian CBS di Amerika Syarikat Walter Cronkite pada zamannya adalah antara personaliti yang dikategorikan Orang Yang Paling Dipercayai di Amerika Syarikat -The Most Trusted Man in America. Apa agaknya terjadi sekiranya Walter Cronkite turut berlakun drama atau filem di samping mempromsikan barangan berjenama di CBS.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...