Sunday, January 17, 2010

MANSOR PUTEH & FILEMNYA

Petikan utusan online - 17/01/10
Residency Years Tak faham itu indah
Oleh Hassan Abd. Muthalib
TAHUN 2010 sudah pun diisytihar sebagai Tahun Inovasi dan Kreativiti. Mansor Puteh telah terlebih awal memberi 'tendangan yang pertama' dengan mengemukakan sebuah karya berbentuk dokumentari dengan judul The Residency Years. Mansor membawa satu pendekatan yang jarang dilihat di stesen televisyen tempatan…LAGI…
>>>>>>>>
CATATAN PK
Mansor Puteh adalah seorang individu yang penuh kontroversi. Beliau membuat pelbagai eksperimen dan antara dunia kreatif yang paling menonjol kontroversinya ialah bidang perfileman. Aku mengenali manusia istimewa ini sebagai seorang rakan yang memahami arus perjuangannya. Mansor memang ghairah dengan dunia perfileman, namun masalahnya ialah dia sukar difahami oleh khalayak.

Secara kebetulan Aku, Mansor & Mustafa Kamal Anuar (Kini Dr.) adalah
MARA Scholars yang melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat pada waktu yang sama pada 1978. Aku dan Mustafa ke Boston University sementara Mansor ke Columbia University, New York membuat pengkhsusan perfileman. Mansur pernah tinggal bersama kami di Boston buat seketika selepas membuat pembedahan kakinya ketika di New York.

Mansor memang serious ketika membicarakan hal-hal filem. Beliau mahu turut berperanan mewarnai perfileman negara dengan pendekatan dan caranya tersendiri. Sewajarnyalah kita membuka ruang kepada seeorang karyawan seni seperti beliau. Tidak ada ruginya sekiranya kita bersikap lebih terbuka khsusunya dalam dunia kreatif ini. Mansor - Teruskan perjuanganmu & All the best to you my friend.
* Lihat Blog Mansor : mansorbinputeh.blogspot.com

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...