Monday, January 18, 2010

DRAMA DI BERNAMA RADIO 24

Petikan bharian.com.my – 18/01/10.

Radio24 mula siar novela Embun Hibiscus hari ini

STESEN radio berita pertama Malaysia, Bernama Radio24 (BR24) yang siarannya boleh diikuti menerusi frekuensi FM93.9 meneruskan pembaharuan pada tahun ini dengan terbitan terkini mereka iaitu radio novela berjudul Embun Hibiscus.
Radio novela di bawah genre infodrama ini disiarkan pertama kali pada 18 Januari tampil dengan tema cinta dan kekeluargaan yang diselitkan dengan isu berita, prinsip 1Malaysia serta nilai murni masyarakat majmuk Negara ini.

“Uniknya Embun Hibicus ialah antara wataknya yang dipegang sendiri oleh penyampai BR24. Watak Puteri Natasha yang dipegang oleh Wan Syahrina Ab Rahman, Intan Jasmine (Zaleha Khairene Ismail), Zafrul Zabidi (Kifli Bujang) dan Yusairi Yaakob (Kam Kamaruddin)”
…LAGI…

>>>>>>>>>

CATATAN PK

Pada mulanya saya mengharapkan Bernama Radio 24 menumpukan perhatian kepada menghidangkan berita-berita terkini kerana ia adalah radio berita. Cadangan menerbitkan radio novella Embun Hibiscus agak mengejutkan. Di samping itu, Bernama Radio 24 yang pada awalnya dikenali sebagai radio Berita juga menghidangkan pelbagai genre muzik.

Apakah Radio Berita tidak boleh bertahan dan tidak diminati masyarakat. Itulah persoalannya. Sewajarnya Bernama Radio 24 terus memperbaikki statusnya sebagai Radio Berita – kerana itulah keistimewaan dan kekuatannya.

Meletakkan penyampai berita sendiri sebagai pelakon dalam drama Embun Hibiscus mungkin dirasakan satu pembaharuan. Namun, apa yang memuskilkan ialah bagaimana tanggapan masayarakat sekiranya seorang Mak Tiri atau watak negatif yang dibenci dalam drama yang disiarkan kemudiannya membaca Berita – di mana kredibilitinya seorang penyampai.

Watak Pak Awang, Mak Iti serta Sahak dalam drama radio Kebun Pak Awang yang cukup popular sekitar tahun 60 adalah terdiri daripada mereka yang berpengalaman berpuluh tahun sebagai pelakon drama radio. Mampukah Penyampai Berita Bernama mencapai benchmark pelakon drama radio veteran ini.

Langkah yang dibuat oleh Bernama Radio24 ini agak menarik dan pastinya kita akan sama-sama mahu mengikuti perkembangan Drama Radio berita pertama Malaysia ini.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...