Tuesday, October 20, 2009

PENJENAMAAN TV ISLAM

Petikan Utusan Online - 20.10.09
Penjenamaan semula menerusi TV Islam

MEGA: Malaysia bakal memiliki TV Islam melaui TV Jakim. Apakah ciri-ciri yang perlu ada di dalamnya?
DR. ZULKIPLE: Pertamanya kita bersyukur kerana telah sekian lama suara mewujudkan TV Islam, akhirnya idea tersebut kini mula mendapat perhatian. Jangan lupa bahawa di Iran usaha ini telah dimulakan sejak tahun 1979.
Kita boleh belajar dari mereka di mana-mana yang perlu. Berkaitan dengan ciri-ciri, paling kurang kita kena tengok tiga perkara penting.
Pertama, dari sudut falsafah dan dasarnya. Yang jelas ia akan menjadi panduan ke mana hala tuju TV Islam ini. Islam mengutamakan fikiran dan ilmu. Kita tidak boleh simplistik, dengan mengatakan biar penerbit menentukan. Mereka tahu apa yang perlu dibuat.
Jika kita banding ada TV dikendali secara free-enterprise, ada berbentuk public broadcasting malah ada berbentuk autoritarian. Kita kena tentukan dasar ini secara jelas.
Di peringkat permulaan ini, falsafah kita ialah TV Islam mesti menggambarkan Islam dalam erti kata sebenarnya. Dulu kita sebut Islam syumul atau Islam sebagai cara hidup...LAGI...
>>>>>>>>>>
CATATAN PK

Sekadar maklumat.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...