Friday, October 9, 2009

KECELARUAN NILAI di TV

Petikan daripada Utusan Online – 09.10.09.

Kecelaruan nilai hidup Timur dipertontonkan

Oleh SITI FATIMAH ABDUL RAHMAN

SETELAH beberapa kali menonton 'promo' sebuah rancangan realiti TV, penulis berkesempatan menonton rancangan itu ketika episod keduanya disiarkan. Program realiti ini bertujuan untuk mengubah cara berpakaian dan berdandan pesertanya - Si X - yang dirujuk kepada program tersebut oleh mereka yang rapat dengan Si X. Misalnya, seorang rakan akan meminta krew penerbitan ini untuk mengubah cara berpakaian dan berdandan sahabat baiknya (peserta) yang dilihat tidak pandai bergaya.

Krew penerbitan, tanpa apa-apa temu janji akan menemui peserta itu dan melakukan keajaiban mereka untuk menukar peserta yang tidak pandai berdandan itu menjadi seorang yang rupawan. Sebagai seorang wanita, penulis agak tertarik dengan konsep ini.

Setelah sepuluh minit menontonnya, penulis terasa untuk menukar ke saluran lain kerana terganggu dengan kecelaruan nilai dalam rancangan ini. Namun, sebagai pemerhati masyarakat, penulis meneruskannya kerana mahu melihat sejauh mana kelam-kabutnya nilai yang ditonjolkan dalam rancangan ini...LAGI...

>>>>>>>

CATATAN PK

Setiap penerbitan program television memerlukan ketelitian, ketajaman dan pemantauan Editorial yang sewajarnya yang perlu dimilikki oleh Penerbit sesebuah rancangan.

Ciri-ciri Editorial inilah yang diperlukan dan bilamana ia dikesampingkan maka berlakulah apa yang diperkatakan oleh penulis di atas.

Kemungkinan niat menerbitkan sesebuah program itu sebegitu murni tetapi sekiranaya ia tersasar, matlamat asalnya tidak kesampaian.

Itulah masalah besar yang sering dihadapi oleh kebanyakan Penerbit tempatan serta pengurusan di stesen TV yang sedia ada. Mereka perlu terus peka dan memberi perhatian bagi memastikan perkara-perkara yang dibincangkan di atas tidak akan terus berlaku.

No comments: