Monday, September 14, 2009

HARI RADIO

Petikan b.harian.com.my – 14/09/09

9 September Hari Radio

Buat kali pertama, 19 anggota CRM menganjurkan Hari Radio di negara ini menjadikan Malaysia negara ketiga di dunia menganjurkan hari untuk memperingati serta menghargai jasa medium komunikasi dan hiburan serta mereka yang berkhidmat dalam industri berkenaan.

Kata Borhanuddin, kajian mendapati, kira-kira 90 peratus rakyat Malaysia berumur 10 tahun ke atas selalu mendengar radio. Statistik itu amat bermakna pada ketika ramai yang menganggap radio bukanlah media yang berpengaruh.


"Tengoklah pada fakta terbabit. Hari ini, radio muncul sebagai media dengan pelbagai dimensi. Ia juga tersedia menerusi pelbagai saluran media termasuk telefon bimbit, internet dan televisyen satelit.

"Orang ramai juga tidak lagi mendengar radio semata-mata. Kini, mereka turut berinteraksi dengannya. Pendengar sering membuat panggilan untuk berkongsi pandangan, menunjukkan reaksi atau memberikan ulasan, selain menyertai peraduan. Golongan muda, terutamanya, amat melekat dengan radio," ujarnya.

Tanya Borhanuddin, pernah kita cuba menghubungi stesen radio untuk menjawab soalan bagi memenangi hadiah ditawarkan? Tentu sekali kita antara orang yang bertuah sekiranya panggilan itu berjaya sampai ke penyampai. Maklum saja begitu ramai pendengar yang cuba berbuat demikian, pada masa yang sama.


Bukan kejutan lagi apabila radio menjadi media paling berpengaruh di kediaman dan sudah tentunya dalam kereta, terutama ketika memandu jauh serta sewaktu kesesakan lalu lintas.


"Sememangnya radio sudah melalui perjalanan yang jauh dan sudah lama bertapak di negara ini. Maka tepat sekali apabila kami menghargai medium ini dengan hari istimewanya sendiri. Setiap tahun, pada 9 September, kami akan meraikan hari terbabit dengan pelbagai aktiviti yang membolehkan masyarakat menjadi sebahagian daripada medium terbabit, yang terus muncul sebagai sebahagian elemen penting dalam kehidupan," katanya
...LAGI...

>>>>>>>>>>>>>>>

CATATAN PK

Sekadar maklumat.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...