Thursday, November 26, 2009

KUASA OPRAH

Petikan Utusan Online - 26/11/09
Kuasa seorang mogul TV
Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
SAAT Oprah Winfrey mengumumkan rancangan bual bicaranya, The Oprah Winfrey Show akan melabuhkan tirainya selepas 25 tahun bersiaran baru-baru ini, ia sebetulnya bukanlah satu berita yang mengejutkan
>>>>>>
CATATAN PK
Kejayaan Oprah mewarnai dunia penyiaran selepas 25 tahun bersiaran di Amerika Syarikat seharusnya menjadi sumber inspirasi kepada para penerbit penyiaran tanahair.
Di negara ini untuk menjadi seorang penerbit memerlukan kegigihan luarbiasa.
Ini kerana nyawa Rumah Penerbitan – Production Houses banyak terletak kepada kesediaan stesen TV yang ada untuk menyambung talian hayat Production Houses berkenaan. Sistem pemberian 13 episod yang menjadi amalan tidak banyak membantu.
Sekiranya diamati banyak daripada Production Houses yang berkubur selepas kegawatan ekonomi pada tahun 1999.
Selepas itu, peluang-peluang yang terbuka adalah begitu sedikit kerana stesen TV hanya memberi terlalu sedikit kontrak kepada Production Houses yang ada dan ini begitu menyukarkan. Ini ditambah dengan langkah terbaru sesetengah stesen tv swasta membuat sendiri program-program untuk menjimatkan kos. Usaha yang diharapakan daripada stesen berkenaan untuk membantu industri penyiaran negara tidak kesampaian.
Bagi stesen tv kerajaan peluang masih terbuka lagi. Namun saingannya pula begitu sengit.
Mengikut maklumat yang ada tahun 2010, dua buah stesen lagi akan menemui penonton iaitu TV Islam dan TV Sukan.
Kepelbagaian stesen TV ini secara positifnya banyak membuka peluang pekerjaan dan perniagaan khususnya kepada karywan muda yang bakal mewarnai industri penyiaran ini. Adalah diharapakan juga pendekatatan Tecnological Know Who yang mengatasi Technological Know How yang menjadikan industria penerbitan tanahairberterusan suram di kesampingkan.
Seperti pernah disebut dalam blog sebelum ini, sekiranya program-program TV tanahair, dibuat oleh mereka yang tahu, maka lahirlah karya kreatif yang bermutu. Jika Saudagar Kicap, Saudagar Kayu Gaharu yang tidak mempunyai Technological Know How tetapi mempunyai Technological Know Who – pikirlah sendiri apa akan jadi pada industri ini. Sekiranya lagu lagu lama diberi adunan pendekatan yang tidak asli maka akan tidak aslilah hasilnya.
Tepuk dada tanyalah selera.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...