Thursday, November 12, 2009

JUARA PENYAMPAI IKON?

Petikan bharian.com.my/12/11/09

Siapa bakal dinobatkan juara Penyampai Ikon?

MATLAMAT Radio Televisyen Malaysia (RTM) untuk merombak kembali struktur penyiarannya harap dapat dilaksanakan selepas objektif memperkenalkan program realiti intelektual Penyampai Ikon ini diusahakan.

Sejak ia diperkenalkan lagi, program ini dilihat bakal mencetus satu lagi revolusi baru dalam dunia penyiaran tanah air apabila banyak aspek pendedahan sudah diberikan sejak tiga bulan yang lalu kepada 17 peserta yang terpilih mengikuti program ini.

Kini program pencarian bakat di dalam bidang kewartawanan penyiaran yang bermula sejak 12 Ogos lalu bakal berakhir apabila 17 peserta yang menyertainya dulu kini hanya tinggal enam yang bakal berentap ke peringkat akhir …LAGI…

>>>>>>>>>

CATATAN PK

Apakah RTM mampu menghasilkan “wartawan penyiaran yang ‘verstail’ dan mampu melakukan pelbagai jenis tugasan yang diberikan” akan hanya dibuktikan selepas penyampai ikon ini menjalankan tugas wartawan dalam dunia realiti kewartawanan sebenarnya.

Percubaan dan pendekatan terbaru RTM ini adalah satu eksperimen yang hanya boleh dilihat hasilnya selepas “penyampai Ikon” ini menghadapi realiti dengan membuat liputan berita setiap hari.

Sekiranya kita perhatikan sebelum ini ramai daripada peserta program realiti sama ada sebagai penyanyi, dramatis dan pelawak kecundang di tengah jalan dalam mengharungi perjuangan kerjaya mereka. Adalah didharapkan golongan ini tidak menerima nasib yang sama.

Dunia kewartawanan penyiaran yang penuh dengan glamour kini adalah lebih mencabar dan diharapkan penyampai ikon tidak tenggelam dengan dunia glamour mereka sebagai penyampai sahaja.

No comments: