Thursday, February 26, 2009

Koperasi XMC - Langkah Awal - ITM 14

Ahad 22 Februari 2009. Menunggu Pak Wan di rumah jam 9.30 pagi untuk ke ITM bagi menghadiri Mesyuarat Pertama Ahli Lembaga Koperasi Bekas Alumni Sebaran Am, ITM. Setibanya di Fakulti Media, tempat meletak kereta semuanya penuh. Hari itu rupanya adalah hari kuliah bagi pelajar Jabatan Media - e-PJJ. Pak Wan terpaksa meletak kereta di seberang jalan di Fakulti berhampiran.

Mesyuarat berjalan lancar. Pertemuan sulung yang disertai 13 ahli lembaga yang dilantik oleh ahli koperasi yang mengadakan mesyuarat pertamanya pada 7 Februari lalu bolehlah dianggap sebagai satu tinta sejarah tersendiri bagi bekas penghuni Tingkat 13 ini.

Koperasi ini menurut catatan SKM adalah bakal koperasi pertama Fakulti Komunikasi & Pengajian Media - pertama di UITM - pertama di Malaysia dan pertama di Asia Tenggara & Asia.

Kami sependapat bahwa sebagai ahli lembaga sulung ini, kami mempunyai tanggungjawab bagi memastikan kejayaannya. Sebagai pembuat landasan terawal, misi dan visinya adalah untuk memenuhi aspirasi ahli-ahli yang mengundi dan meletakkan kami di sini. Atas dasar itu, dapat diperhatikan setiap ahli lembaga yang terpilih nampak lebih berhati-hati dan teliti dalam apa juga cadangan perancangaan yang diutarakan bagi memastikan mereka tidak mengecewakan ahli-ahli.

Mesyuarat pertama ini bersetuju melantik Pensyarah Fakulti Komunikasi & Pengajian Media, Khairuddin Osman sebagai Pengerusi, Pak Wan sebagai Setiausaha dan Marlia sebagai Bendahari.

Aku yakin dan percaya sebagai pengemudi koperasi ini Khairuddin dengan sokongan ahli lembaga akan cuba melaksanakan tanggungjawab semampu mungkin.

Sebelum menjadi pensyarah di UITM, Khairuddin pernah menjawat pelbagai jawatan di TV3 termasuk Pengurus Program, mengendalikan anak syarikat TV3, APT di Petaling Jaya dan membimbing TV3 Ghana. Dia juga pernah bertugas di Bernas sebelum ke UITM.

Pak Wan yang pernah bertugas di Bank Rakyat lebih daripada 20 tahun dipilih sebagai Setiausaha. Hasil cetusan ideanya di XMC juga yang menghasilkan penubuhan jawatankuasa penaja koperasi di mana dia sendiri dilantik menjadi Pengerusi.

Marliya pula dilantik Bendahari kerana keyakinan ahli lembaga dengan keikhlasan serta pengalamanya untuk menjayakan koperasi ini. Beliau juga turut menawarkan tempat di pejabatnya di Glenmarie sebagai pejabat sementara Koperasi.

2 comments:

Syed Zul Tojo said...
This comment has been removed by the author.
Syed Zul Tojo said...

Kita doakan koperasi ini berjaya. Insya Allah