Monday, February 9, 2009

Koperasi XMC - ITM 13

7 Feb, 2009 – Satu tarikh penting bagi bekas pelajar UITM – XMC- apabila buat pertama kalinya dalam sejarah koperasi /pendidikan negara sebuah Koperasi Pelajar IPT berjaya diwujudkan.

Tahniah kepada seramai 63 ahli yang bermesyuarat pada hari itu dan memilih 13 ahli lembaga untuk mengemudi halatuju agenda ekonomi ahli-ahlinya.

Walaupun jumlah 63 aggota XMC yang hadir dianggap kecil, semangat yang ditunjukkan adalah petanda keikhlasan insan-insan ini - mengorbanakan masa di hujung minggu - untuk melihat sesuatu dapat dihasilkan melalui pengembelingan tenaga insan kreatif yang berpelbagai aliran pemikiran . Apa yang meyatupadukan mereka ialah satu – mereka ini adalah bekas penghuni yang pernah berjuang di Tingkat 13.

Dari segi rekodnya koperasi ini diwujudkan adalah * koperasi pertama graduan sebaran am UITM. * koperasi pertama graduan UITM . * koperasi pertama graduan mana-mana universiti di Malaysia dan * koperasi pertama graduan universiti rantau Asia Tenggara/Asia.

Oleh kerana rekod ini, setiap gerak langkah koperasi selepas ini akan sentiasa diperhatikan bukan hanya oleh ahli koperasi – malah semua pihak untuk melihat sejauh manakah XMC berkemampuan berpadu tenaga bergerak sebagai sebuah koperasi.

Secara individunhya, XMC telah melakarkan pelbagai kejayaan dan berperanan mewarnai pembangunan industri komunikasi negara. Pergerakan koperasi yang baru diterokai ini adalah langkah pertama pengembelingan tenaga ini. Dengan jumlah hampir 4000-5,000 bekas XMC,UITM di seluruh negara, jika hanya 10 peratus pun yang menganggotainya ia sudah menjangkau angka 500.

Harapanya hanyalah Niat yang baik akan menghasil Kejayaan yang diharapkan. Dan kejayaan sesebuah organisasi itu memerlukan dwi-hubungan ahli dan kepemimpinan . Diharapkan hubungan yang sedia wujud ini terus diperkukuhkan dan lebih ramai lagi ahli xmc menganggotai koperasi ini. INSYALLAH.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...