Wednesday, January 21, 2009

MAJALAH 3 – Zaman Awalnya - 05

APABILA Majalah 3 mula menempa nama, lebih banyak liputan tugas perlu disediakan dan dilaksanakan. Untuk itu, bantuan kakitangan baru diperlukan bagi menghasilkan lebih banyak liputan. Pada peringkat awalnya, kakitangan baru yang menjadi warga Majalah 3 termasuklah Haji Hashim, Sudirman Haji Rosli, Borhan Ahmad dan Hamisah Hassan. Sudirman adalah bekas pelajarku di UM sementara , Borhan dan Hamisah kini bergerlar Dr./Pensyarah di UPM adalah pelajarku ketika di UKM. Haji Hashim pula berpengalaman dalam production daripada Filem Negara. Pelajar-pelajar ITM yag membuat praktikal turut mewarnai Majalah 3 pada peringkat awalnya. Antaranya termasuklah Nuraeshah Malik yang selepas itu pernah mengetuai unit Majalah di TV3 dan kini menjawat Manager Magazine Programme, Content Creation di TV9. Pengacara Majalah 3 terawal seperti Wan Zaleha Radzi dan Ezzah Aziz Fauzi kini terus mewarnai bidang masing-masing. Ezzah masih lagi di Media Prima Berhad yang memilikki TV3, sementara Wan Zaleha Radzi kini menjadi usahawan. Razak Abdullah meminjamkan suara lunaknya hampir setiap minggu. Nama-nama lain yang turut menyumbang dalam segi idea khususnya persembahan dan teknikal ialah Nasir Ismail atau dipanggil Nasir Panjang yang pada mulanya bertugas sebagai Jurukamera Still di Bahagian Berita dan bertukar angin menjawat Pembantu Penerbitan Majalah 3. Nasir juga sebelum ini pernah bertugas di Filem Negara. Begitu juga sumbangan Azali Abu Hassan dan Noraini Ahmad sebagai Pembantu Penerbitan.
Nama-nama lain yang sentiasa di belakang tabir tetapi berperanan membantu meletakkan Majalah 3 ke persadanya termasuklah penyunting visual Awal Ibrahim, kini di Bernama TV, Amir dan Azam di Bahagian Grafik serta pekerja di post production seperti Shahruddin aka Shah, David Thomas, Francis Gomez dan Baharuddin. Adunan muzik dan audio disempurnakan oleh mendiang Peter Lim yang serba boleh.
Menariknya mereka adalah individu yang jarang diberi pengiktirafan sedangkan mereka menjalankan tugas kadang-kadang sehingga waktu subuh menjelang dinihari menyelesaikan tugas Majalah 3 setiap minggu.

Dalam usaha menjadikan Majalah 3 sebuah program ternama, peranan Jurukamera juga tidak kurang pentingnya. Mereka ini termasuk Hang Chong Huat kini memilikki syarikat sendiri dan Wee Your Lee, yang kini menjadi Ketua Editor Berita TV3.

Majalah 3 yang kini satu-satunya program yang terus disiarkan di TV3 diharapkan akan terus kekal dan akan menjangkau umurnya ke 25 tahun. Adalah diharapkan jumlah tahun yang diterokai selama ini terus mendewasakan kandungannya dan terus menyumbang pada tahun-tahun mendatang.

1 comment:

hamisah danial said...

Salaams Cik Salleh. Interesting write-up as always....bangga cik Sallah mentioned my name. hehehe. anyway, thanx to you I have some skills in journalism today.

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...