Friday, January 30, 2009

BERPOLITIK ALA JPP - ITM-11

OLEH kerana aku adalah antara pelajar yang dikategorikan dewasa atau tua sedikit ketika memasukki ITM - kerana pernah bekerja di RTM - pada Semester Kedua, aku di minta kawan-kawan untuk bertanding sebagai salah seorang calon wakil pelajar mewakili MassComm dalam Kesatuan Siswa ITM, KSITM. Oleh kerana terkejut beruk dengan assignments yang melimpah ruah, pelawaan itu aku tolak tepi. Aku merasakan buat tahun pertama, biarlah aku biasakan dahulu momentum gerak kerja seorang pelajar dan pada waktu yang sama bekerja sambilan di RTM - daripada membabitkan diri dalan kegiatan politik pergerakan pelajar.
Keputusan yang aku buat ada kesannya kerana rakan-rakan yang menganggotai KSITM termasuk rakan sekuliah - sejurus lepas itu diberhentikan atas sebab disiplin kerana berdemonstrasi menentang pengurusan ITM dan KSITM diharamkan.
Selepas itu KSITM di bubarkan dan digantikan dengan persatuan pelajar yang dipanggil Jawatankuasa Perwakilan Pelajar, JPP. Ia berfungsi sekadar ala kadarnya seperti persatuan di sekolah menengah. Walaupun demikian, pada tahun akhir di Masscomm aku terpilih mewakili Tingkat 13 sebagai ahli JPP bersama Yunus Salleh - abang kepada Prof. Madya Alias Salleh. Seperti yang diduga JPP pada ketika itu tidakpun berperanan sebagai Kesatuan Pelajar yang memperjuangkan kehendak pelajar yang diharapkan oleh sebuah Universiti.
Pergerakan pelajar ketika itu begitu lemah kerana perjalanan persatuan banyak bergantung kepada sokongan pengurusan ITM yang pada ketika itu langsung tidak memberi pengiktirafan kepada pergerakan pelajar. Seingat aku, Pengarah ITM ketika itu, Datuk Lokman Musa sendiri enggan menemui kami wakil-wakil pelajar sepanjang tempoh dia menjadi Pengarah. JPP hanya bergerak menjalankan aktiviti-aktiviti biasa sepertimana persatuan biasa lain di menara gading.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...