Friday, January 9, 2009

Palestin Oh! Palestin

SMS yang diterima daripada rakan-rakan yang meminta diforwardkan berita kesengsaraan saudara-saudara seagama di Palestin begitu mengharukan. Setiap kali umat Islam terhempet dan ditindas khususnya dari regim Israel yang tidak berperikemanusian, pastinya kita menerima sms sebegini. Pelbagai pihak juga begitu proaktif membuat pungutan derma kilat untuk membantu mangsa perang Palestin ini.

Persoalannya apakah kita yang jauh dari bumi Palestin ini mampu membantu sdr-sdr. kita yang dibom dan diletupkan oleh regim Israel hampir setiap jam.

Jawapannya – pastinya kita tidak mampu melakukannya. Apa yang termampu mungkin dalam bentuk kiriman doa agar malapetaka yang menimpa akan bernoktah akhirnya. Atau sekadar memberikan sumbangan cek untuk mangsa Palestin ini.

Apakah cara berkesan bagi membantu mereka yang teranaiya ini. Jawapannya pasti ada. Adakah kita perlu mendaftar sebagai askar upahan untuk berperang dengan mereka di Palestin bagi bertindak balas dengan membedil tentera regim Yahudi ini. Jawapannya ini adalah tindakan yang kurang rasional.

Perjuangan adalah dalam pelbagai bentuk. Sebagai insan yang terbabit dalam dunia komunikasi kita boleh memainkan peranan kita sekecil-kecilnya dengan mewujudkan satu paltform dengan menghebahkan kedurjanan Regim Yahudi dan musuh-musuh Islam ini menerusi penulisan-penulisan khususnya di blog dalam Bahasa Inggeris untuk maklumat semua. Usaha yang boleh dilakukan ialah merakamkan perkara sebenar bagi membolehkan lebih ramai golongan yang tidak mengetahui cerita sebenar memahaminya.

Saya cuba melakukan perkara ini tidak lama dulu dengan membangunkan sebuah stesen tv di internet bernama globalmuslim.tv. Pada mulanya sebuah organisasi belia Islam tanahair berhasrat membiyaai operasi pembangunan webtv ini yang berfungsi sebagai jurucakap Dunia Islam, namun apabila prasarananya siap sedia, dana yang dijanjikan tidak sampai. Saya terpaksa menutup laman web ini kerana ketiadaan dana. Kos melakukannya tidaklah seberapa, tetapi saya merasakan inilah satu usaha berkesan yang boleh dilakukan dalam menyediakan tempat atau platform bagi membolehkan suara Dunia Islam yang moderates disebarkan secara terus.

Mungkin ada yang berpendapat bahwa pelbagai laman web yang mempunyai peranan yang sama telah sedia ada di alam maya untuk menangkis segala tohmahan yang dibuat untuk memperlekehkan Dunia Islam. Perlu diingat, sebuah rangkaian televisyen di internet yang boleh dilayari di seluruh dunia yang berteraskan keseluruhannya webtv, belum sedia wujud.

Inilah rangkaian yang boleh diakses di seluruh dunia yang mampu memaparkan wajah sebenarnya Dunia Islam. Secara profesional laman web ini mampu membentangkan isu-isu mengenai Dunia Islam bagi membuka mata mereka yang kurang arif mengenai Dunia Islam sebenarnya.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...