Monday, June 7, 2010

IKLAN DI TV TEMPATAN

Petikan utusan online - 10/06/10
Iklan luar kuasai televisyen tempatan
MIM adalah peraturan yang diwujudkan oleh Kementerian Penerangan dan Lembaga Penapisan Filem (LPF) pada pertengahan 1970-an bertujuan menghalang kemerosotan nilai budaya dalam kandungan iklan-iklan dan menghalang peruntukan besar pengiklanan yang dibelanjakan ke luar negara.
Syarat berkenaan mewajibkan sesuatu iklan untuk disiarkan dalam negara menggunakan 80 peratus khidmat pelakon, penerbit, krew dan lokasi tempatan.
Namun, sejauh mana dasar itu diguna pakai menimbulkan persoalan terutama apabila hal ehwal komunikasi ‘berpindah tangan’ daripada Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia kepada Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi dan kini di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.
Persoalan itu semakin diperkatakan apabila kini berlaku lambakan iklan luar yang tidak mencerminkan peradaban budaya masyarakat di negara ini termasuk yang disiarkan di kaca televisyen...LAGI...
>>>>>>>>>
CATATAN PK
Sekadar maklumat.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...