Wednesday, May 13, 2009

123 LEKUK DI METROVISION

Rancangan kanak-kanak untuk television - 123 Lekuk pada mulanya diterbitkan khusus untuk memenuhi permintaan Permodalan Nasional Berhad,PNB yang mahukan sebuah program yang boleh dijadikan ikon oleh kanak-kanak Malaysia.

Program 123 Lekuk diterbitkan untuk membantu memupuk minat kanak-kanak untuk mencintai alam pendidikan seperti matematik, alam semulajadi dan manusia serta penguasaan bahasa.

123 LEKUK adalah sebuah rancangan yang berbentuk ‘info edu-tainment’ (information, education & entertainment). Melalui ruangan-ruangan yang disediakan, 123 LEKUK berhasrat membantu membimbing kanak-kanak untuk memperkukuhkan pengusaan kemahiran-kemahiran asas matematik dan pendidikan lain.

Selain it, program ini turut memaparkan ruangan (segmen), “filler” berupa Puppet, Kartun (2D Animation), Lakonan (Sketch dan Muzik) untuk mengurangkan kejemuan (to break monotony) dan mengalihkan penumpuan kanak-kanak.

Selepas disiapkan kami membawa program ini untuk penilian PNB yang paa ketika itu sedang bercadang menaja sebuah program khas untuk mengalakkan kanak-kanak di Malaysia menabung.

Ketika membuat program Pilot itu, pihak PTC menganggap telahpun diterima sebagai syarikat yang akan melaksanakan projekPNB itu. Namun, seperti amalan biasa, pihak PNB turut memanggil beberapa syarikat lain untuk membuat presentation mengenai subjek yang sama.

Oleh kerana pihak kami telahpun membuat presentation kepadaPNB sebelum ini, aku mengambil keputusan untuk tidak menyertai presentation kedua apabila dipanggil sekali lagi. Kerana ketidak hadiran kami itu, program pilot 59 Communications yang diterajui oleh Hassan Abu - bekas Pengurus Pemasaran TV3 diterima oleh PNB.

Hasilnya ialah program Along yang kemudiannya disiarkan beberapa tahun di RTM dengan tajaan PNB.

Oleh kerana tidak terpilih, aku mengambil keputusan untuk memberikan program itu kepada pihak Metrovision-TV8 yang secara kebetulan baru bersiaran di udara.

Aku menemui CEO Metrovision, Zulkifli meminta Metrovision-TV8 membeli dan menyiarkan 13 episod progrram 123 lekuk sebagai satu-satunya program kanak-kanak stesen terbaru itu.

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...