Tuesday, January 6, 2009

MEMPERKASA FKPM, UITM - 09

Saya terpanggil untuk menulis perkara ini apabila perbincangan mengenai peranan bekas pelajar UITM, XMC untuk turut membantu meningkatkan prestasi Fakulti Komunikasi & Pengajian Media,UITM sedang rancak diperkatakan sehingga wujudnya Pasukan Pemikir Prihatin di laman web XMC – bekas pelajar Kajian Sebaran Am, UITM.

Di sini saya ingin mengambil kesempatan untuk melontarkan beberapa pemerhatian mengenai perkembangan dunia komunikasi yang terus berkembang. Bagaimanapun, ini hanya sekadar pandangan kerdil, dan setelah lebih 30 tahun Fakulti komunikasi yang sudah melangkui pelbagai cabaran telah begitu dewasa untuk menghadapinya.

Apabila saya mula-mula pulang dari US berbekalkan Sarjana Kewartawanan dari Boston University pada tahun 1980 dan mengajar di Program Penulisan Kreatif & Deskriptif, UM, pelajar-pelajarnya adalah terdiri daripada guru-guru berpengalaman serta penulis tempatan ternama. Antara pelajar-pelajar ketika itu termasuklah Alias Zaidi – pernah menjadi Ketua Kajian Sebaran Am, UITM, Sutung Umar RS seorang penyajak ternama , Jamaluddin Abu Bakar seorang aktivis teatre. Sebagai Pensyarah muda yang baru, Saya tidak tercabar dengan pengalaman pelajar-pelajar seperti ini kerana di samping berbekalkan kelayakan akademik di bidang kewartawanan - saya berpengalaman dalam bidang yang saya ceburi kerana pernah menjadi wartawan di radio sebelum masuk ke ITM dan ke US. Keyakinan diri dalam bidang yang diceburi kerana berpengalaman adalah ciri utama saya rasakan untuk menjadi seorang pensyarah yang baik.

Saya bukan mahu menindakkan dan menafikan sumbangan pensyarah-pensyarah muda yang tidak melalui jalan ini. Apa yang saya cuba utarakan ialah untuk melahirkan pelajar-pelajar yang baik, adalah TERBAIK sekiranya pensyarah-pensyarah muda memilikki sedikit pengalaman sebelum melaksanakan tugas sebagai Pensyarah. Saya merasakan mereka yang mempunyai pengalaman dalam bidang masing-masing akan merasa selesa menjadi tenaga pengajar mengajar sebuah univeristi.

The moral of the story di sini ialah, sebagai cadangan pensyarah muda yang baru pulang ke tanahair perlu didedahkan dengan bidang masing-masing dengan membuat praktikal di dalam industri yang dikhususkannya. Walaupun cadangan ini mungkin tidak disenangi rasanya itulah realitinya - jika mahu melahirkan Murid yang Baik akan lahir daripada Guru yang Baik.

Pada zaman saya menuntut di ITM, 30 tahun lalu, kebanyakan pensyarah adalah terdiri daripada mereka yang berpengalaman dalam industri masing-masing. Antara pensyarah sambilan kami ialah Pak Samad Ismail, Pak Samad Said, Philip Matthews dan ramai lagi yang datang daripada industri sebaran am ternama tanahair.

Sekiranya perkara ini tidak mahu dilaksanakan kerana pensyarah di Fakulti mencukupi, saya rasa bekas-bekas pelajar ITM menerusi XMC yang berkemahiran dalam pelbagai industri komunikasi pasti tidak keberatan untuk pulang ke fakulti memberikan pelbagaia tips dan panduan untuk pelajar-pelajar.

Dunia kewartawanan dan penyiaran telah banyak berubah dan ia berubah sebegitu pantas khususnya dalam dunia internet dan globalisasi kini. Ada universiti di Malaysia, bukan UITM yang mengajar cara penyuntingan skrip di akhbar tahun 50an sedangkan industri penulisan kini menggunkan komputer dan tidak menggunakan cara penyuntingan sedemikian.

Dalam bidang penyiaran dan perfileman pula, industri semasa bukan sahaja memerlukan bekalan Drama/Doco sepanjang 30 minit atau 60 minit untuk satu episod. Pasaran telefon 3G misalnya memerlukan drama bersiri 2 Minit yang dipanggil mobisod– untuk mudah diakses di telefon. Itulah realitinya. Dan keperluan-keperluan pasaran baru inilah yang perlu difahami oleh universiti-universiti dan perlu merombak kurikulum yang ada bagi menyediakan pelajar mereka menghadapi realiti ini.

Ada stesen TV di Amerika Syarikat yang menggunakan wartawan maya dari India untuk menghasilkan liputan seharian di Los Angeles dari sebuah pejabat di India. Tenaga kerja dari India digunakan kerana Stesen TV berikut boleh mempunyai 5 wartawan yang sama kelayakannya dari India daripada membayar gaji yang sama kepada SEORANG wartawan di Amerika. Itulah realitinya.

Blogging dan cara berniaga di alam maya di Internet juga adalah realiti semasa yang terus akan berkembang. Dan perkembangan ini perlu dikaji oleh Menara Gading yang ada di negara ini dan jangan selesa dengan kurikulum yang saya pelajari 30 tahun lalu.

Itulah REALITINYA..

No comments:

Experience the natural beauty and cultural heritage of Kuala Terengganu in this captivating video showcasing its stunning landscapes and tra...